Na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. Termin wejścia w życie - 10 stycznia 2006 r. Zadania egzaminacyjne dla wszystkich zdających. 1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca. Kryteria: Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić: poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna przynajmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe), poziom płynu chłodzącego, poziom płynu hamulcowego, poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu, działanie sygnału dzwiękowego, działanie świateł zewnętrznych pojazdu, właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństawa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte, w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, zagłówki powinne być ustawione blisko za głową na wysokości głowy. upewnienie się o możliwości jazdy, wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu płynne ruszenie opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego, łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika. 2. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu Wymiary placu manewrowego: Kategorie | a | b | c | d | e | f | r | R | B i B1 | 30,5m | 3m | 27,5m | 6m | 9,5m | 5m | 6m | 6m | Kryteria: płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu - w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka dla kat B+E - płynna jazda do przodu pasem ruchu, - cofanie po prostej i łuku, z możliwościa zatrzymania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut. nieprzejeżdżanie przez linie, i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu), zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu 3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu Kategorie | a | szerokość pasa | kąt nachylenia | B i B1 | co najmniej półtora długości pojazdu egzaminacyjnego | 3m | 2,5 | Kryteria: przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go. Zadania przeniesione z placu manewrowego do ruchu miejskiego 1. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem) Kryteria: pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania możliwa jedna korekta toru jazdy miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowanu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu) parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego. 2. Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem) Kryteria: pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania możliwa jedna korekta toru jazdy - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowanu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opusczenia pojazdu) parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego. 3. Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem) Kryteria: pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania możliwa jedna korekta toru jazdy - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonania manewru nie może najechać na krawężnik. 4. Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej Kryteria: właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego - miejsce do zawracania wyznacza egzaminator. |