Praktyczny
Egzamin na Prawko > Praktyczny

Praktyczny

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.

Termin wejścia w życie - 10 stycznia 2006 r.

Zadania egzaminacyjne dla wszystkich zdających.


1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca.

Kryteria:

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna przynajmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
poziom płynu chłodzącego,
poziom płynu hamulcowego,
poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
działanie sygnału dzwiękowego,
działanie świateł zewnętrznych pojazdu,

właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństawa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
zagłówki powinne być ustawione blisko za głową na wysokości głowy.

upewnienie się o możliwości jazdy,
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
ocena sytuacji wokół pojazdu

płynne ruszenie
opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,
łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.


2. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu

Wymiary placu manewrowego:

Kategorie

a

b

c

d

e

f

r

R

B i B1

30,5m

3m

27,5m

6m

9,5m

5m

6m

6m

Kryteria:

płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu - w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka

dla kat B+E - płynna jazda do przodu pasem ruchu, - cofanie po prostej i łuku, z możliwościa zatrzymania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut.

nieprzejeżdżanie przez linie, i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),

zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu

3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Kategorie

a

szerokość pasa

kąt nachylenia

B i B1

co najmniej półtora długości
pojazdu egzaminacyjnego

3m

2,5

Kryteria:

przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć
osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

Zadania przeniesione z placu manewrowego do ruchu miejskiego

1. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

Kryteria:
pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania
możliwa jedna korekta toru jazdy
miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej
po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowanu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu)
parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

2. Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

Kryteria:
pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania
możliwa jedna korekta toru jazdy - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej
po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowanu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opusczenia pojazdu)
parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego
.

3. Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)

Kryteria:

pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania
możliwa jedna korekta toru jazdy - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej
długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego
po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego
w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonania manewru nie może najechać na krawężnik.

4. Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

 

Kryteria:
właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego - miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.